مهاجرت به استراليا | ويزاي استراليا | اخذ اقامت استراليا مهاجرت به استراليا | ويزاي استراليا | اخذ اقامت استراليا .

مهاجرت به استراليا | ويزاي استراليا | اخذ اقامت استراليا

پوند انگلستان به چه معناست

پوندwww.sarafi-etemad.com استرلينگ (به انگليسي: Pound sterling) يا بطور كوتاه پوند، واحد پول پادشاهي بريتانيا است.[۱] پوند استرلينگ بطور معمول با نماد £ و يا بطور رسمي‌تر با مخفف GBP نمايش داده مي‌شود.[۲]

واحد كوچك‌تر پوند پني (به انگليسي: Penny) نام دارد[۳] ، مجموع صد پني برابر بايك پوند است. پوند يكي از قوي‌ترين و با ارزشترين ارزها است.[۴] نام مستعار اين واحد پول در انگلستان كوييد (به انگليسي: Quid) مي‌باشد.
حواله پوند به انگلستان
پوند استرليگ كه براساس اسناد معتبر، قديمي‌ترين واحد پول جهان است، در بخش عمده‌اي از تاريخ انگلستان و بعدها بريتانيا، در گردش بوده است.

www.sarafi-etemad.com پوند استرلينگ بخش جدايي ناپذيري از هويت انگليسي-بريتانيايي است، اما ريشه‌هاي آن به اروپا بازمي‌گردد. نام آن از كلمه «ليبرا» استخراج شده كه در زبان زبان لاتين به معناي وزن يا تعادل است. از اين ريشه عبارت «ليبرا پوندو» ساخته شد كه به معناي واحد وزن پوند است.

https://www.sarafi-etemad.com/images/zt-iner-logo4.png

استفاده از كلمه «ليبرا» قرنها است كه در زبان رايج در قلمرو بريتانيا منسوخ شده است ولي حضور آن به اشكال مختلف در نشانه‌هاي مربوط به واحد پول و واحد وزن ادامه يافت. به عنوان مثال علامت £ كه نماد واحد پول بريتانيا است از آن الهام گرفته شد يا حرف اختصاري پوند واحد وزن مرجع در سيستم اوزان بريتانيايي lb است.

ارتباط نمادين اين واحد پول با واحد وزن در بريتانيا تصادفي نيست، چون در اصل ارزش يك پوند معادل يك پوند (۴۵۳٫۵ گرم) نقره بوده است. با الهام از روش تقسيم «ليبرا» در روم باستان به واحدهاي كوچكتر يعني «سوليدوس» و «دناريوس»، پوند واحد پول بريتانيا نيز به ۱۲ شيلينگ و ۲۴۰ پني تقسيم مي‌شد.

سيستم مشابهي نيز در دوران پادشاهي شارلماني بر قلمرو فرانك (بخشي از فرانسه امروزي) برقرار بود. واحد پول آنها «ليوره» نام داشت كه به ۱۲ سوس و ۲۴۰ دنيئرز تقسيم مي‌شد.[۵]

اسناد تاريخي نشان مي‌دهد كه اوفا، يكي از پادشاهان انگلوساكسون در نيمه دوم قرن هشتم ميلادي سيستم پول واحد را در بخش‌هاي مركزي و جنوبي انگلستان تثبيت كرد. در اين دوران اولين سكه‌هاي نقره‌اي پني انگليسي زير نظر وي ضرب شد كه رويش نام او حك شده است.

در عمل، وزن اين سكه‌ها بسيار متفاوت بود ولي بر اساس آن سيستم پولي، ۲۴۰ سكه پني معادل يك پوند تلقي مي‌شد. در آن دوران سكه‌هاي با ارزش تر از پني ضرب نمي‌شد و واحدهاي با ارزش تر مثل شيلينگ و پوند به صورت مجازي فقط در حساب و كتاب مورد استفاده بودند.

اولين بار سكه www.sarafi-etemad.com پوند در سال ۱۴۸۹ در دوران پادشاهي هنري هفتم به بازار آمد. در آن زمان به آن مي‌گفتند سكه فرمانروا. سكه شيلينگ نيز اولين بار در سال ۱۵۰۴ ضرب شد. پول اسكناس به فاصله كوتاهي پس از تأسيس بانك مركزي انگلستان در سال ۱۶۹۴ به گردش افتاد. در آغاز آنها را با دست مي‌نوشتند و طراحي مي‌كردند. سكه‌هاي طلا از سال ۱۵۶۰ به گردش درآمد و از سال ۱۶۷۲ نيز سكه‌هاي مسي به جمع پولهاي رايج افزوده شد.

معيار تقسيم پوند به ۱۲ شيلينگ و هر شيلينگ به ۱۲ پني تا سال ۱۹۷۱ ادامه داشت، تا اينكه در اين سال بريتانيا نيز در سيستم پولي خود تقسيم ده‌گانه را پذيرفت و به اجرا گذاشت.

بر اساس كتاب «زندگينامهٔ پوند www.sarafi-etemad.com» به قلم ديويد سينلكير، در سال ۹۸۰ ميلادي و دوران حكومت آئتلرائد شاه با يك پوند مي‌شد ۱۵ راس گاو خريد؛ ولي به گفته اين مورخ، قدرت خريد يك پوند از قرن پانزدهم تا سال ۲۰۰۰ چهارصد برابر سقوط كرده است.

طبق تحقيقاتي كه در سال ۱۹۹۹ توسط كتابخانه مجلس عوام بريتانيا انجام شد، در فاصله سال ۱۷۶۰ تا ۱۹۹۸ قيمت‌ها در اين كشور ۱۱۸ برابر شده است. در بخشي از اين تحقيقات گفته مي‌شود: “بنابراين در سال ۱۷۵۰ قدرت خريد يك پني از قدرت خريد يك پوند در سال ۱۹۹۸ بيشتر بوده است. بخش اعظم اين تورم از سال ۱۹۴۵ تاكنون اتفاق افتاده است

در طول تاريخ اقدامات بسيار سختگيرانه و گاه خشونت باري براي حفظ كيفيت سكه‌ها و پول رايج در بريتانيا انجام شده است. پروفسور نيكلاس ميهيو، كارشناس تاريخ پوند مي‌گويد كه هنري اول، پادشاه انگلستان در اواخر قرن يازده و اوايل قرن دوازدهم ميلادي مسئولان ضرب سكه را كه حساب آنها دقيق نبود اخته مي‌كرد.

به گفته ديويد سينكلير در سال ۱۱۲۴ ميلادي نيمي از ضاربان سكه در انگلستان به خاطر اينكه سكه‌هاي توليد شده توسط آنها كيفيت مطلوب را نداشت و يا به خاطر اينكه سكه‌هاي تقلبي توليد كرده بودند به دستور پادشاه مثله شدند.

كلمه استرلينگ پس از فتح انگلستان توسط شاهان نورماندي رايج شد و در ابتدا اين عبارت فقط به سكه‌هاي پني اطلاق مي‌شد و نه پوند. اما در مورد ريشه اين كلمه اطلاعات مشخصي در دست نيست. شايد از كلمه استرلين گرفته شده باشد كه در زبان نرمان‌ها به معناي ستاره كوچك بود يا حتي از يك كلمه زبان عربي به معناي پول.

هنري دوم كيفيت سكه‌هاي رايج در بريتانيا را بهبود داد و از سا ل ۱۲۸۲ و دوران پادشاهي ادوارد اول مراسم ويژه‌اي در دربار براي سنجش كيفيت سكه‌ها به اجرا گذاشته شد كه تا امروز ادامه دارد.

براي افزايش استحكام و دوام بهتر سكه‌ها، ميزان نقره موجود در آن به ۹۲٫۵ درصد كاهش يافت و نقره با اين درصد از خلوص بعدها به عنوان نقره استرلينگ تثبيت شد.

هنري هشتم در دوران حكومت خود براي بهره گرفتن بيشتر از نقره موجود در خزانه پادشاهي به حد قابل ملاحظه‌اي از نقره موجود در سكه‌هاي ضرب شده كاست كه در تاريخ به عنوان خواري بزرگ از آن ياد مي‌شود.

ملكه اليزابت اول در سال ۱۵۹۰ ارزش حقيقي سكه‌ها را به آن بازگرداند و همين عيار و وزن تقريباً تا قرن نوزدهم ادامه يافت. از حوالي سال ۱۶۶۰ ضرب سكه توسط ماشين آغاز شد و طراحي سكه‌ها به شكلي درآمد كه كسي نتواند از لبه‌هاي آنها چيزي بكند.

يكي از اهانت‌هايي كه سكه‌هاي نقره در طول تاريخ به جان خريده‌اند، كنده شدن تكه‌اي از لبه آنها است. برخي با كندن تكه‌اي از لبه سكه‌ها در حقيقت چند گرم نقره به جيب زده و سكه‌هاي در گردش را به مرور بي‌ارزش مي‌كردند. اعمال مجازات‌هاي شديد در مورد كساني كه تقلب مي‌كردند ادامه يافت. در يك مورد اسحاق نيوتن كه دوره‌اي رياست ضرابخانه سلطنتي را برعهده داشت، فردي را به جرم ضرب سكه‌هاي تقلبي دستگير كرده و مجرم گردن زده شد.

از آن زمان تلاشهاي گسترده و اقدامات مهمي براي حفظ ارزش استرلينگ صورت گرفته است كه از جمله آنها مي‌توان به سيستم موسوم به برتون وود و يا مكانيسم اروپايي نرخ گذاري براي ارزها اشاره كرد؛ ولي سيستم اقتصادي غربي نرخ شناور براي تبادل ارز را ترجيح مي‌دهد. به همين خاطر ارزش برابري پوند استرلينگ در حقيقت تابعي از عرضه و تقاضاست.

دولت بريتانيا سيستم پول مشترك اروپايي را نپذيرفت و به حوزه يورو نپيوست، به همين خاطر پوند استرلينگ از معدود واحدهاي پولي در اروپاست كه هنوز به بقاي خود ادامه مي‌دهد

اكنونwww.sarafi-etemad.com پوند به يكصد پني تقسيم مي‌شود اما تا سال ۱۹۷۰ پوند تقسيمات گوناگوني داشت. يك پوند برابر با ۲۰ شيلينگ بود. هر ۲ شيلينگ واحد ديگري به نام فلورين را تشكيل مي‌داد؛ بنابراين هر ۱۰ فلورين يك پوند مي‌شد. هر شيلينگ برابر با ۱۲ پني بود در نتيجه يك پوند ۲۴۰ پني مي‌شد. تقسيمات واحد پول بريتانيا به اين موارد محدود نبود. هر پنج شيلينگ مساوي با يك كرون بود و هر پوند به ۴ كرون تقسيم مي‌شد. بين سال‌هاي ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ اين تقسيمات پيچيده حذف شدند و پوند بريتانيا به صورت ساده برابر با يكصد پني شد

پوندwww.sarafi-etemad.com اسكاتلند كه در حقيقت به موازات پوند استرلينگ رايج در انگلستان به حيات خود ادامه مي‌داد در سال ۱۷۰۷ و پس از تشكيل پادشاهي متحد بريتانيا، براساس پوند انگلستان ارزش گذاري شد

واريز حواله پوند به انگليس از سه روش ذيل امكان پذير است :

خريد پوند داخلي : واريز به اكثر بانكهاي انگلستان از داخل انگليس ( ۳ روز كاري )

معمولا بصورت واريز اسكناس واز داخل شعبه بانك صورت ميگيرد . اين روش مناسب حساب شخص مي باشد و براي رقم هاي بالا نيز پيشنهاد نميشود.
ازانجاييكه بانكهاي انگلستان نسبت به منشا پوند حساسيت دارند ، واريزرقم هاي بالا شايبه پولشويي را ايجاد كرده و براي صاحب حساب ايجاد مشكل ميكند. البته حسابهاي با كاركرد بالا معمولا از اين قاعده مستثني هستند. امكان واريز به اكثر بانكهاي انگلستان مانند نت وست ، لويدز، اچ اس بي سي، سانتاندر امكان پذير است.

حواله پوند سفيد : اين حواله در واقع واريزوجه ، از حساب به حساب است و منشا پول روشن است. براي واريزپوند به حساب  شركت و دانشگاه ، روش مناسبي است.

حوالهwww.sarafi-etemad.com پوند از مالزي : واريز دو روزه به همه بانكهاي انگلستان از كشور مالزي

منشا پول خارج از انگلستان و از كشور مالزي است، اين حواله از لحاظ نرخ واحد پوند، گرانترين روش است

خريد www.sarafi-etemad.com حواله پوند انگلستان از طريق واريز به حساب نت وست بانك و واريز  يكروزه ريالي در ايران


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۴۱:۱۳ توسط:maryam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :